Копірайтеру. Сторітелінг для бізнесу


«Сторітелінг – ключова характеристика лідера. 
Майбутнє – за людьми, які вміють розповідати історії»
Джефф Безос, засновник Amazon

Всі ми ще з дитинства обожнюємо історії. Цікаві. Захопливі. Ті, які занурюють у себе та проживаються разом з героєм. Не дивно, що сторітелінг як частина копірайтингу став успішним маркетинговим інструментом, який викликає емоцію та прихильність до бренду.

Як навчитися писати чи розповідати історії, які продають?

Головний секрет успішного копірайтингу – це принцип взаємності: за свій витрачений час читач прагне щось отримати взамін. Саме тому контент має бути не лише емоційним, а й корисним для потенційного клієнта.

Головні задачі сторітелінгу:

  • Об’єднати всю комунікацію в єдину історію.
  • Викликати емоцію у читача.
  • Побудувати тривалу лояльність до бренду/продукту.

Обов'язкові елементи історії:

  • персонаж
  • проблема
  • сюжет
  • опис емоцій персонажа протягом сюжету

Формула розвитку сюжету:

Криза – Проблема – Дія – Результат – Висновок

Отже, беручись за написання історії для соціальних мереж чи інших джерел комунікації, важливо пам'ятати про головні правила успішного сторітелінгу.

  1. Визначте персонажа. Ви можете розповідати від свого імені або від імені клієнта, наприклад. 
  2. Окресліть проблему, рішення якої ви плануєте донести до читача. Ваша розповідь повинна вести персонажа шляхом до її вирішення. 
  3. Драматургія + сюжет. Використовуйте формулу розвитку сюжету: Криза – Проблема – Дія – Результат – Висновок. Будьте щедрими на деталі, які передають характер персонажа, умови, в яких він діє.
  4. Яскраво прописуйте емоції, які відчуває персонаж на кожному з етапів. Вирішення проблеми також має бути сповнене позитивною емоцією персонажа.

Об’єм тексту

Безперечно, якщо історія цікава, читача не злякає її великий об’єм. Але зазвичай у мережі користувачі не схильні читати лонгріди. Компромісним рішенням для копірайтера буде почати з невеликих текстів та закохати ними читачів у свою майстерність. Згодом ваших текстів чекатимуть та із захопленням читатимуть, незалежно від їх об’єму.

Деталі - важливі

Оформлення тексту. Окрім контексту, має значення, як оформлено текст, чи зручно його читати. Окрім лінійного сприйняття, беріть до уваги кросс-читання (по діагоналі). Важливо виділяти абзаци, діалоги. Також у нагоді стануть смайли. Однак пам’ятайте, що 90% - це основний текст і 10% - акценти. 

Зображення. Картинка, якою ви доповните текст – це мов відеоряд фільму, який формується в уяві читача, поки він читає вашу історію. Тому картинка має бути доречною, емоційною та транслювати контекст історії.


Існує ряд прийомів для побудови історії у копірайтингу

Ось декілька з них:

  • Фальстарт: неочікуване переривання сюжету та його розвиток в іншому напрямку.

Техніка Фальстарт на основі казки "Царівна Жаба": "Стріла першого дісталась Царівні, другого - Князівні, третього - .... Жабі."

Ідея для копірайтингу: історія про розмірене життя клієнта та його раптова зміна на краще одразу після контакту з товаром.

  • Пелюстки: декілька сюжетних ліній, поєднаних однією проблемою.

Техніка Пелюстки на основі казки "Царівна Жаба": "... повиходили брати на поле та й нумо стріляти. Запустив стрілу перший брат... (розповідь про шлях стріли, куди вона потрапила, як її знайшла наречена тощо). Запустив стрілу середній брат..... Запустив стрілу молодший брат...."

Ідея для копірайтингу: Іван не користується товаром і його життя виглядає так, а Сергій - користується. І він красень ;)

  • Спарклайнс: порівняння «Що було» і «Що могло б бути, якби…»

 Техніка Пелюстки на основі казки "Царівна Жаба": "Іван кинув у піч кожушок жінки... "Якби ти не спалив кожушок, жили б ми щасливо." Поплакала - і перекинулась зозулею царівна..."

Ідея для копірайтингу: Олена відмовилась від пропозиції, а Тетяна погодилась. Зустріч через тиждень/рік: разючі зміни у однієї і сум за втраченою можливістю у іншої.

  • Мономіф: Хронологічна історія героя через терни до перемоги.

Техніка Мономіф на основі казки "Царівна Жаба": шлях пошуку Іваном дружини, пригоди на цьому шляху та довгоочікувана зустріч.

Ідея для копірайтингу: Андрій довго шукає ідеальний товар для себе. На шляху трапляються гарні варіанти і не дуже. Аж поки він не зустрічає той самий продукт!

  • Гора: Класика мотиваційних історій, коли герой прямує в невідоме (успішне і не зовсім) через злети і падіння. Присутня кульмінація, здавалося б, перемога, але за нею можливе падіння. Разом з тим, в результаті герой отримує цінний досвід.

Техніка Гора на основі казки "Царівна Жаба": альтернативна історія, якби шлях пошуку Іваном дружини не закінчився зустріччю. Але він би усвідомив свою помилку і зробив висновки.

Ідея для копірайтингу: Катерина мріяла стати стюардесою та відвідати багато країн. Через життєві обставини мрія не збулась, але завдяки продукту Катерина тепер може часто подорожувати і здійснити свою мрію.

Формула "Що більше прийомів, то кращий текст" не завжди працює. Навіть на основі одного прийому можна створити історію, яка проникне у серце кожного читача. Згадайте, як ви плакали під мультфільм "Король Лев" чи переживали кожну драму разом з Форестом Гампом. А це лише мономіф :)

Більше того, я впевнена, кожен з нас апріорі вміє створювати круті історії! Коли наступного разу розповідатимете друзям ситуацію, яка сталась з вами напередодні, а вони слухатимуть з відкритим ротом, проаналізуйте, як ви говорите. Як будуєте розповідь. Які прийоми використовуєте. Проаналізували?

Нумо застосовувати отримані знання на практиці!

#Пиши_щоб_читали

Пиши_щоб_читали


Коментарі